لوگو حجاب فاطیما

09058811000

تاج بندگی جشن تکلیف

جشن تکلیف (جشن عبادت)

جشن تکلیف ( جشن عبادت )

با رسیدن نوجوانان به سن تکلیف مراسمی به عنوان جشن ورود آن ها به سن بلوغ دینی و شروع انجام وظایف بندگی برگزار می گردد. همانطور که می دانید دختران در سن 9 سالگی و پسران در سن 15 سالگی مکلف می شوند. به همین دلیل برگزاری جشن تکلیف برای دختران همیشه رنگ و بوی دیگری داشته است. نخست به این دلیل که سن کمتری در این مراسم دارند و دوم اینکه دختران همیشه شور و شوق بیشتری برای برگزاری این قبیل جشن ها و مراسم ها دارند.

معمولا برگزاری جشن عبادت همراه با ارائه بسته جشن تکلیف که شامل چادر نماز و سایر ملزومات نماز است؛ همراه می باشد. اغلب پک جشن تکلیف به صورت هدیه در مدارس دخترانه به دانش آموزان تازه مکلف شده اهدا می گردد.

جشن تکلیف

جهت کسب اطلاعات بیشتر در زمینه تهیه ست جشن تکلیف و چادر نماز دخترانه بر روی لینک زیر کلیک نمایید.

**بسته جشن تکلیف**

 

حال اگر شما هم یک نوجوان تازه مکلف شده در منزل و یا در نزدیکی خود دارید و می خواهید اطلاعات بیشتری درباره برگزاری مراسم جشن تکلیف بدست آورید؛ بهتر است تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

نحوه برگزاری جشن تکلیف

در کشور ایران با رسیدن دختران به سن تکلیف و آماده شدن آن ها برای به انجام رساندن تمام وظایف دینی در برابر پروردگار، مراسمی با عنوان جشن تکلیف برگزار می گردد. این جشن همانا به منظور شادباش ورود به سن تکلیف مذهبی و بلوغ دینی می باشد. به همین دلیل است که برخی از آن به عنوان جشن بندگی پروردگار نیز یاد می کنند و در کنار دوستان و آَشنایان و یا در کنار هم کلاسی ها و معلمان این موهبت بزرگ و نعمت الهی را جشن می گیرند.

به طور کلی جشن تکلیف به دو صورت “جشن تکلیف در منزل” و “جشن تکلیف در مدرسه” برگزار می گردد. در ادامه به توضیح مراحل و نحوه برگزاری هریک پرداخته می شود.

جشن تکلیف

جشن تکلیف خانگی

برگزاری جشن عبادت دختران کلاس سومی در منزل بیشتر به دلیل برگزاری مراسمی کوچک و یک دورهمی با اقوام و نزدیکان می باشد؛ تا خانواده ها نیز در شروع این مسیر و در این جشن همراه دختران مکلف حضور داشته باشند. اما آنچه در برگزاری جشن تکلیف در خانه حائز اهمیت است؛ محتوای معنوی و مثبتی است که برای این مراسم در نظر گرقته می شود. به همین دلیل یک سری از اقدامات و مراحل لازم را برای شما عزیزان جهت برگزاری جشن عبادت دختران در منزل در این مطلب آورده ایم.

جشن تکلیف دختران

 

تهیه هدیه جشن تکلیف

یکی از شیرین ترین لحظات برای کودکان و نوجوان دریافت هدیه از بزرگتر ها می باشد. در این مراسم نیز در نظر گرفتن کادوی جشن تکلیف می تواند شیرینی مراسم را چندین برابر نماید.

 

متن جشن تکلیف

بهتر است برای برگزاری بهتر مراسم تکلیف از متن های زیبا که برای شما آماده کرده ایم استفاده نمایید.

 

شده‌ام نه ساله، جشن تکلیف من است           جانماز و چادر، همه درکیف من است      

دین من اسلام هست، من مسلمان هستم         می رسد صوت اذان، شاد وخندان هستم    

چادری داده به من، هدیه‌ای مادرمن            مثل تاجی ازگل، چادرم برسرمن           

شده‌ام نه ساله، بعد ازاین خوشحال              چون فرشته شده است، دست‌هایم بالم         

می‌پرم روبه خدا، لحظه سبزنماز               پنج نوبت هرروز، می‌کنم رازونیاز       

مثل گل می‌شکفم، بازدرسایه دین               ای خدا!شکر!شدم زود، همسایه دین

شعر جشن تکلیف

 

جشن تکلیف مدارس

برگزاری جشن تکلیف در مدارس یکی از آداب و رسوم قدیمی است؛ که حتی بسیاری از بزرگان دین نیز به آن تاکید داشته اند. حضور در این جشن در کنار معلمان معربان و به همراه دوستان هم سن و سال که انان نیز به سن تکلیف رسیده اند؛ لطف و هیجان خاص خود را دارد. اما باید به خاطر داشت که برگزاری جشن عبادت و یا همان جشن بندگی در مدرسه نیز اقدامات لازم مربوط به خود را می طلبد.

مکان برگزاری مراسم

با توجه به معنوی بودن این مراسم، بهتر است تا حد امکان از مکان های مذهبی در مدارس همچون نمازخانه مدرسه و یا مساجد استفاده نمود. برگزاری جشن تکلیف همگانی در امامزاده ها نیز می تواند به بهبود برگزاری این جشن کمک بسیاری نماید.

مکان برگزاری جشن تکلیف

 

 

کارت دعوت جشن تکلیف

درست کردن یک کارت دعوت برای اولیاء دانش آموزان می تواند به عنوان یک کار دستی زیبا تلقی شود؛ که دانش آموزان تازه مکلف شده برای جشن بندگی خود انجام می دهند.

کارت دعوت جشن تکلیف

 

انجام حرکت های نمادین

برگزاری برخی از مراسم ها در جشن تکلیف به عنوان نمادی از رفتار های خوب و شایسته معنوی و مثبت به منظور ورود به مرحله بلوغ دینی می تواند ایده بسیار جالبی در این مراسم باشد. به عنوان مثال دفن کردن بدی ها به گونه ای که دختران اعمال ناشایست مانند نماز نخواندن و … را روی کاغدی نوشته و در باغچه مدرسه دفن می کنند؛ و یا بیرون راندن شیطان به گونه ای که فردی در نمایش نقش شیطان را بازی کند و دانش آموزان دست رد به او بزنند و … همگی از جمله مواردی است که بسیار جالب توجه می باشد.

جشن تکلیف

 

تاج بندگی

برای تهیه تاج بندگی هم می توان از هنر دست خود دانش آموزان در کلاس های هنر بهره برد که به سادگی با یک حلقه و چند نوار تزیینی و گل های زیبا ساخته می شود؛ و هم می توان تارج جشن تکلیف را به صورت آماده تهیه نمود.

تاج بندگی جشن تکلیف

 

برگزاری مسابقه، نمایش، سرود و …

بهتر است برای بخش های مختلف مراسم جشن تکلیف اقداماتی از قبیل سرود دسته جمعی با استفاده از اشعار جشن تکلیف، برگزاری نمایش های دینی ، مسابقات مذهبی با اهدای جوایز و گیفت جشن تکلیف و یا حتی برگزاری نمایشگاه نقاشی با موضوع نماز و … نیز در نظر گرفته شود.

تزئینات مراسم

در نظر داشته باشید انجام تزیینات جشن تکلیف از قبیل نصب دکور و سن، استفاده از بادکنک آرایی جشن تکلیف، ریسه های زیبا، استند جشن تکلیف به صورت نماز فرشته و یا عدد 9 به عنوان نماد سن تکلیف دختران می تواند جذابیت مراسم جشن تکلیف را دوچندان نماید. در این زمینه می توانید با گروه های متخصص تدارکات جشن تکلیف در تماس باشید.

تزئینات جشن تکلیف

 

تهیه بسته جشن تکلیف

اهدای پک جشن تکلیف می تواند به عنوان مهم ترین بخش در این مراسم تلقی شود. سر کردن چادر نماز برای دختران تازه مکلف شده حتی به صورت نمادین یکی از مهم ترین اقدامات لازم در مراسم جشن تکلیف به شمار می رود.  معمولا هر بسته جشن تکلیف شامل آیتم ها متعددی می باشد، که مهم ترین آن چادر نماز جشن تکلیف است. سایر موارد عبارتند از :

  • ست سجاده و جانماز جشن تکلیف
  • کیف جشن تکلیف
  • مهر نماز و تسبیح رنگی
  • قرآن رنگی و کتاب دعا
  • لوح جشن تکلیف
  • گیفت مذهبی جشن تکلیف
  • متن شعر و سرود جشن تکلیف
  • تاج بندگی

 

عکاسی و فیلمبرداری

در نهایت به خاظر داشته باشید که برای ثبت لحظات شیرین در این جشن بهتر است تدارکاتی برای عکاسی و فیلمبرداری مراسم جشن تکلیف نیز در نظر داشته باشید.

عکاسی و فیلمبرداری جشن تکلیف

اشتراک گذاری :

عضو خبرنامه شوید

با عضویت در خبرنامه فاطیما، از  تولید جدیدترین محصولات، تخفیفات، ترند ها و همچنین اخبار روز دنیای مد اسلامی مطلع شوید.

قوانین

دیدگاهتان را بنویسید

بیشتر بخوانید