لوگو حجاب فاطیما

09058811000

ایونت حجاب

ایونت حجاب چیست و چه انواعی دارد؟

ایونت حجاب چیست؟

اگر بخواهیم از نقطه نظر بازاریابی و مارکتینگ به موضوع ایونت حجاب و یا برگزاری ایونت در سایر زمینه ها بپردازیم؛ می توان آن را یکی از اجزای اصلی راهبردی در بازاریابی سازمانی به شمار برد. در واقع برگزاری ایونت با هدف جلب نظر مشتریان و ایجاد تعامل بیشتر با آن ها صورت می گیرد. که این مهم از طریق ارائه خدمات و یا فروش محصولات حجاب به مشتریان به صورت حضوری نمود می یابد.

قدم اول برای شکل گیری یک ایونت حجاب

در واقع هدف ایونت ها همان هدفی است که سازمان مورد نظر دنبال می نماید. به عنوان مثال در برگزاری ایونت حجاب، هدف سازمانی ایجاد فضای تملی میان تولیدکنندگان محصولات حجاب، برند های حجاب و … با مشتریان و جامعه هدف به خصوصی می باشد. در همین راستا برنامه ریزان محتوایی که قرار است تا در ایونت ارائه شود را مدیریت می کنند. در واقع برنامه ریزان و مدیران ایونت های حجاب، همان کسانی هستند که جلسات، ساعات کاری، چگونگی برگزاری جلسات، نوع محتوای ارائه شده ( اعم از خدمات، آموزش، محصول و … )، تعداد شرکت کنندگان و همچنین نحوه رسیدگی به آن در طول برگزاری ایونت را مدیریت می نمایند.

تعریف کلی ایونت حجاب

ایونت حجاب به مجموعه فرآیندهایی اطلاق می گردد که جهت انجام یک پروژه مانند جلسه، همایش، کارگاه آموزشی، نمایشگاه، مراسم، برندسازی، مهمانی و … برنامه ریزی می گردد. برنامه ریزی ایونت حجاب نیز شامل مواردی چون بودجه بندی، تعیین زمان و مکان برگزاری، اخذ مجوز، برنامه ریزی برای پذیرایی ( در نظر گرفتن غذا، نوشیدنی و … )، حمل و نقل، دکور، تزیینات و تدارکات، تولید محتوا، برنامه ریزی فعالیت ها، تجهیز امکانات، مدیریت بحران و حادثه، تدوین برنامه های احتمالی و در نظر گرفتن راه حل های جایگزین، فراخوان ایونت حجاب، تبلیغات حجاب و اطلاع رسانی رویداد می باشد.

ایونت حجاب

ملزومات اولیه ایونت حجاب

به طور کلی برای تنظیم رویداد حجاب و بهره گیری بهینه از آن لازم است تا یک سری از اقدامات به صورت کاملا حرفه ای و منظم برنامه ریزی و اجرا شود؛ که در ادامه به صورت موردی به آن خواهیم پرداخت:

–        بررسی مباحث اولیه و محتوای ایونت با شرکت کنندگان

–        شفاف سازی در مورد ایده ها، مضامین، تاریخ برگزاری ایونت حجاب، دستورالعمل برگزاری رویداد، بودجه بندی و …

–        همکاری نزدیک و تعامل با شرکت کنندگان پیش از برگزاری رویداد، حین و همچنین در زمان پیش آمد های احتمالی

–        برنامه ریزی موارد عملی که در حین برگزاری ایونت می بایست مدیری و رسیدگی شود.

–        پیگیری نحوه برپایی و همچنین روند برگزاری رویداد حجاب تا زمان اتمام ایونت

نمایشگاه حجاب و عفاف

مراحل ضروری برای برپایی رویداد حجاب

ما به ملزومات اولیه ای که در برپایی یک ایونت حجاب حرفه ای مورد نیاز است؛ به عنوان گام های اولیه و ضروری پرداختیم. حال به شرح و بررسی تک تک مراحل لازم الاجرا جهت برگزاری ایونت حجاب در سراسر کشور می پردازیم:

–        گام اول : توسعه هدف

داشتن یک هدف شفاف و ملموس نه تنها برای مدیران و برنامه ریزان ایونت حجاب، بلکه برای شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان ایونت نیز ضروری می باشد. برای این منظور باید برای این سوال که ” چرا این ایونت را برگزار می کنید؟ ” یک پاسخ کامل، منطقی و جامع داشته باشید. به عبارت دیگر در نظر داشتن یک هدف که با سایر اهداف سازمانی تناسب دارد؛ از هدر رفتن انرژی، هزینه ها و … جلوگیری می نماید. بنابراین انتخاب یک هدف و تعهد به آن، ایونت حجاب را در مسیر روشنی پیش خواهد برد.

–        گام دوم : تیم سازی و مدیریت آن

کار تیمی و تلاش گروهی برای برگزاری ایونت حجاب و یا هر نوع رویداد دیگری، یکی از موارد بسیار حائز اهمیت و انکارناپذیر به شمار می رود. برای بررسی و پیگیری جزییات در هر بخش لازم است تا یک یا چند فرد متخصص به کار گرفته شوند. به همین دلیل است که در هر ایونت و یا رویدادی تیم های مختلفی را به منظور پیشبرد اهداف هر بخش در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال ایونت حجاب شامل گروه هایی است که در بخش هایی همچون مدیریت مکان، مدیریت بلندگو ها، مدیریت سرگرمی، مدیریت تبلیغات، مدیریت مالی، تشریفات و … فعالیت می نمایند.

نمایشگاه حجاب و عفاف

اینکه بتوانیم کلیه کار ها و مواردی که برای یک پروژه برنامه ریزی شده است تا به افراد متخصص در همان زمینه بسپاریم؛ و یا به بیان دیگر به هر تیم یک نقش خاص را اختصاص دهیم؛ موجب می گردد تا بهبود چشم گیری در سیستم پاسخگویی داشته باشیم که می تواند در پیشبرد اهداف برگزاری یک ایونت حجاب نقش بسزایی داشته باشد. همچنین می توانیم از افت کیفیت برگزاری رویداد و عمل نکردن به وظایف نیز جلوگیری نمود.

–        گام سوم : بودجه بندی

تعیین بودجه یکی از مهم ترین مراحل در برگزاری هر ایونت به ویژه ایونت هایی که فروش محصول را در پی دارند؛ می باشد. بنابراین لازم است تا پیش از برنامه ریزی پروژه، میزان بودجه بر اساس هزینه ها و هدف اصلی ایونت در نظر گرفته شود. در ادامه به برخی از هزینه های اساسی که در بخش مالی و تعیین بودجه ایونت حجاب مورد توجه قرار می گیرد؛ اشاره می نماییم:

1-     اجاره بها جهت رزرو محل برگزاری ایونت

2-     هزینه مربوط به پذیرایی که شامل غذا و نوشیدنی می باشد.

3-     هزینه تدارکات و دکوراسیون ایونت متناسب با هدف ایونت

4-     حقوق کارمندان که از مدیران و برنامه ریزان تا نیروهای خدماتی و … را در برمی گیرند.

5-     حمل و نقل وسایل، تجهیزات و افراد. در برخی از ایونت ها مانند ایونت حجاب تهران، برای ایاب و ذهاب بازدیدکنندگان نیز وسیله نقلیه در نظر گرفته می شود.

6-     هزینه های مربوط به بازاریابی، فراخوان ها و تبلیغات گسترده جهت اطلاع رسانی و جذب افراد جهت حضور در ایونت

7-            ….

باید در نظر داشته باشید که در هر نوع برنامه ریزی برای هر پروژه ای ممکن است برخی از هزینه ها در حین برگزاری ایونت به وجود بیاید. به همین دلیل بخشی از هزینه ها برای موارد احتمالی و بخشی را نیز جهت راه حل های جایگزین و مدیریت بحران در نظر گرفته می شود.

–        گام چهارم : تعیین زمان برگزاری ایونت

برای تعیین زمان برگزاری ایونت باید به موارد بسیاری توجه داشته باشید. اول از همه باید به این موضوع واقف باشید که 5 تا 6 ماه را به برنامه ریزی و تیم سازی اختصاص دهید. هرچه در این مرحله قوی تر عمل نمایید؛ در زمان برگزاری ایونت آسودگی خاطر بیشتری خواهید داشت. به عنوان مثال برای برپایی ایونت حجاب لازم است تا از مناسبت های مذهبی، فرهنگی و همچنین تعطیلات رسمی و … آگاهی داشته باشید.

شاید کمی خنده دار به نظر بیاید اما بهتر است تا حدودی به وضعیت هواشناسی در روز های برگزاری ایونت نیز توجه داشته باشید؛ چرا که تعداد افراد بسیار کمی در یک روز سر که برف و یا باران سنگینی می بارد؛ برای بازدید از یک ایونت حجاب برنامه ریزی می کند.

–        گام پنجم : رزرو محل برگزاری ایونت

بهتر است بلافاصله پس از قطعی شدن زمان برگزاری ایونت حجاب و یا هر ایونت دیگری که در نظر دارید؛ به رزرو مکان برگزاری، استخدام نیرو و … بپردازید. به این صورت زمان و مکان برگزاری ایونت حجاب مشخص می گردد و به این ترتیب شما می توانید شروع به جذب نیرو، فراخوان، تبلیغات و مراحل دیگر نمایید.

از جمله مواردی که لازم است تا در زمان تعیین محل برگزاری رویداد در نظر داشته باشید عبارت است از :

1-     دسترسی آسان محلی و منطقه ای

2-     اندازه محل برگزاری رویداد بر اساس تعداد شرکت کنندگان و بازدیدکنندگان

3-     دسترسی به همه بخش های داخلی ساختمان از طریق آسانسور، راهرو ها و …

4-     سرویس بهداشتی مجهز و تمیز در همه طبقات

5-     پارکینگ عمومی مسقف و یا امکان پارک در فضای باز

6-     فضای سبز در محیط اطراف ساختمان و …

ایونت حجاب

گام ششم : برند سازی

در این مرحله نیاز است تا شما به انتخاب و معرفی برند های شرکت کننده در ایونت بپردازید. به عنوان مثال برای یک ایونت حجاب نیاز است تا از برند حجاب فعال در زمینه تولید و یا ارائه خدمات در همین زمینه و یا زمینه ها مکمل، تولیدکنندگان محصولات حجاب و … طی یک فراخوان عمومی دعوت به عمل بیاورید.

گام هفتم : اسپانسرها و حامیان مالی پروژه ایونت

همانطور که در بخش بودجه بندی نیز به آن اشاره شد؛ در نظر گرفتن منابع مالی در دسترس برای برپایی یک رویداد در سطح ملی و یا بزرگ تر بسیار حائز اهمیت می باشد. برای این منظور می توان از افراد فعال در این زمینه و یا اشخاصی که مایل به سرمایه گذاری در زمینه حجاب هستند نیز به عنوان حامی مالی و اسپانسر کمک های مالی دریافت نمود. همچنین می توان جهت برگزاری ایونت حجاب در سراسر کشور با محوریت حجاب و عفاف کمک های نقدی از ارگان های دولتی با ارائه طرح های معرفی پروژه، دریافت نمود.

گام آخر : در نظر گرفتن یک استراتژی تبلیغاتی

ایونت طراحی لباس و در کل ایونت در زمینه پوشاک از جمله معروف ترین ایونت های سرتاسر جهان به شمار می رود. در کشور ما نیز با توجه به تاکید بسیاری که بر حجاب اسلامی وجود دارد؛ به جرات می توان اینطور بیان نمود که توجه ویژه ای به ایونت حجاب در قالب همایش، نمایشگاه، کارگاه های آموزشی و … می گردد. اما آنچه برای به ثمر نشستن تمام برنامه ریزی ها جهت برگزاری ایونت اهمیت دارد؛ داشتن یک برنامه تبلیغاتی و مارکتینگ قوی می باشد که به معرفی و جذب مشتری در سطح بالا منجر می گردد.

انواع ایونت و رویداد حجاب

با توجه به رشد کسب و کار ها  نیاز به معرفی محصولات و خدماتی که توسط برند های حجاب ارائه می گردد؛ روز به روز بیش از پیش احساس می گردد. از همین رو شرکت ها و سازمان هایی جهت برگزاری و همچنین مدیریت انواع مختلف ایونت حجاب به وجود آمده اند. در این بخش به معرفی چند نوع از ایونت شرکتی در زمینه حجاب اسلامی می پردازیم.

1-     سمینار ( Seminar )

سمینار در زمینه حجاب و مد اسلامی، نوعی ایونت حجاب به شمار می رود که در آن اطلاعات مفیدی به مخاطب طی چند ساعت ارائه می گردد. با توجه به محتوای ارائه شده در سمینار حجاب، می توان آن را به صورت سمینار آنلاین و یا حضوری برگزار نمود. اما لازم است تا برای شرکت در آن از قبل ثبت نام انجام شود. به ویژه برای سمینار حضوری که همیشه به تعداد شرکت کنندگان مواردی همچون بسته های محتوایی شامل سی دی، جزوه، کتاب، بروشور و … و یا پذیرایی و … تدارک دیده می شود.

سمینار

به طور معمول در سمینار ها یک یا چند نفر سخنرانی می نمایند و حضار ضمن توجه دقیق به صحبت آن ها به نت برداری نیز می پردازند. در انتها نیز ممکن است از شخصیتی با لوح تقدیر، قدردانی شود.

سمینار با محوریت حجاب، می تواند مربوط به کارآفرینی در زمینه تولید محصولات حجاب باشد. از سوی دیگر ممکن است با هدف توضیح و نشر موضوعاتی در زمینه فشن اسلامی، ملزومات حجاب، احکام و … مربوط به حجاب نیز باشد.

برای برگزاری یک سمینار به عنوان ایونت حجاب و عفاف باید به چه نکاتی توجه کرد؟

اگر شما قصد برگزاری سمیناری هدفمند را در زمینه موضوعات مربوط به مد اسلامی و حجاب استایل دارید؛ باید چک لیستی از مهم ترین موارد را در اختیار داشته باشید تا پیش از برگزاری سمینار به آن توجه نمایید.

هدف برگزاری سمینار، تعداد مهمان ها، سود مادی و معنوی که سمینار برای شما دارد، بودجه و حامیان مالی که برای برگزاری سمینار در نظر گرفته اید، زمان و مکان سمینار، افرادی که برای سخنرانی دعوت می نمایید، زمان استراحت حضار، پذیرایی و بسته های فرهنگی، دکور و دیزاین سالن و …. مواردی هستند که لازم است تا پیش از برگزاری سمینار حجاب مورد ارزیابی و بررسی دقیق قرار داده شوند.

2-     کنفرانس ( Conference )

کنفرانس شاید از لحاظ محتوا شبیه سمینار باشد؛ اما جز ایونت های بسیار پیچیده به شمار می رود. یک کنفرانس را به عنوان یک ایونت حجاب در نظر بگیرید؛ گاهی لازم است چندین سخنران به ارائه مطالب تخصصی تر در زمینه حجاب، استایلینگ، مد در دنیای حجاب، رفتارشناسی و … در طی چندین روز متوالی بپردازند. بنابراین می توان اینگونه بیان نمود که هدف از برگزاری کنفرانس ها بیان مطالب و شکل گیری گفتگو و تبادل ایده می باشد. در یک کنفرانس ممکن است هزاران نفر شرکت نمایند؛ بنابراین مدیریت و برنامه ریزی آن به مراتب پیچیده تر از سایر نمونه های ایونت جاب به شمار می رود.

کنفرانس حجاب

برای برگزاری کنفرانس نیز لازم است تا به مواردی همچون هدف از برگزاری کنفرانس، تعداد شرکت کنندگان، بودجه بندی، اسپانسر ها، زمان و مکان برگزاری، تعداد روزهای برگزاری کنفرانس، پذیرایی، هزینه اقامت شرکت کنندگان، محتوای ارائه شده، سخنرانان و … توجه ویژه ای داشت.

3-     نمایشگاه بازرگانی و جشنواره های فروش ( Festival )

نمایشگاه تجاری رایج ترین نوع از ایونت حجاب به شمار می رود که در آن انواع برند حجاب، تولیدکنندگان ملزومات حجاب، فروشندگان و ارائه دهندگان خدمات و به طور کلی هر شخص و یا سازمانی که به نوعی در زمینه مد و حجاب اسلامی و حجاب استایل فعالیت دارد؛ در آن شرکت می نمایند. افرادی همچون طراحان لباس حجاب، تولید کنندگان چادر و چادر نماز و ست عبادت تا بزرگترین برند های حجاب در سطح ملی و بین المللی را می توان در نمایشگاه حجاب مشاهده کرد.

در ایران نیز نمایشگاه هایی با محوریت موضوع حجاب تحت عنوان هایی نظیر نمایشگاه عفاف و حجاب، نمایشگاه گوهر زیبایی، ایونت حضوری حجاب استایل و … برگزار می گردد. این نوع از نمایشگاه ها معمولا به صورت دوره ای در مکانی خاص برپا می شوند و علاقمندان به زمینه مد و فشن اسلامی، لباس حجاب، چادر و چادر نماز و همچنین سایر ملزومات حجاب می توانند بدون نیاز به ثبت نام به آن مراجعه نمایند.

خرید محصول مانند خرید چادر، فروش انواع ست عبادت، لباس پوشیده، فروش شال و روسری در انواع و مدل های مختلف، خرید ست روسری و ساق دست، قرآن، جانماز و سجاده و … هزاران مورد دیگر در ایونت حجاب تحت عنوان نمایشگاه حجاب، از جمله وجوه تمایز آن با سایر ایونت ها می باشد.

 

نمایشگاه حجاب

با توجه به جامعه مخاطب نمایشگاه حجاب، که بسیار گسترده تر از کنفرانس و یا سمینار حجاب می باشد؛ لازم است تا تبلیغات حرفه ای تری نیز انجام گیرد. در حین برگزاری نمایشگاه نیز شما می توانید به عنوان غرفه دار، با در نظر گرفتن گرافیک خاص برای غرفه، استفاده از بنرها و بروشورهای تبلیغاتی، هدایای تبلیغاتی و … مخاطبین بیشتری را برای فروش محصول و یا ارائه خدمات خود پیدا کنید.

4-     کارگاه آموزشی ( Workshop )

شاید بتوان تاثیرگذار ترین نوع از ایونت حجاب را کارگاه های آموزشی دانست که افراد با ثبت نام و پرداخت هزینه  یا به صورت رایگان، در آن شرکت می کنند و از آموزش های یک فرد حرفه ای در زمینه ای خاص بهره می برند. یکی از مزایای برگزاری ورکشاپ و یا همان کارگاه آموزشی در زمینه حجاب اسلامی می تواند برقراری تعامل و ارتباط میان افراد و تبادل ایده باشد.

کارگاه آموزشی

در برخی از این دوره های کوتاه آموزشی افراد می توانند راه هایی را جهت افزایش فروش و درآمد خود بیاموزند که در نتیجه به رشد کسب و کار ها کمک بسیار زیادی می نماید.

5-     ایونت اجتماعی ( Social Event )

ایونت اجتماعی در واقع یک دورهمی است که بیشتر با هدف تفریح و سرگرمی برگزار می گردد. البته یک ایونت اجتماعی می تواند مزایای بسیاری برای افراد شرکت کننده داشته باشد؛ که عبارت است از :  تعامل و ارتباط افراد، تجدید دیدار، انتقال تجربیات در زمینه های گوناگون و …

6-     فضای اشتراکی مزون ها ( Coworking )

یکی از ایده های جالب که به عنوان یک ایونت حجاب در نظر گرفته می شود؛ ایجاد فضای اشتراکی برای فعالیت مزون حجاب می باشد. به این صورت که در یک فضای نسبتا بزرگ در مکانی مشخص، افرادی که در زمینه حجاب محصولی برای فروش دارند؛ در کنار یکدیگر به فعالیت می پردازند.

مزون حجاب

البته باید به این نکته توجه داشت که زمینه های فعالیت برند حجاب که در یک فضای اشتراکی کار می کنند، می بایست هماهنگ با هم باشد.

به این ترتیب مشتریانی که برای محصولی خاص از یک برند به این مکان مراجعه می کند؛ ممکن است از فروشنده دیگر نیز محصولی را خریداری نماید. یکی دیگر از مزایای فضای اشتراکی مزون داران حجاب، تقسیم هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری فضا، هزینه مکان، تبلیغات و … می باشد. به علاوه اینکه این ایونت حجاب به صورت یک نمایشگاه دائمی محصولات حجاب به شمار می رود.

مزون حجاب

در انتها باید به این موضوع نیز اشاره کرد که ایونت حجاب در درجه اول با هدف انتقال محتوای مفید در قالب آموزش، محصول و یا خدمتی خاص به منظور ایجاد ارتباط بیشتر افراد با یکدیگر، برگزار می گردد. اما آنچه در برگزاری ایونت در انواع مختلف حائز اهمیت می باشد؛ شفاف سازی هدف از برگزاری آن می باشد که لازم است تا به آن توجه ویژه ای داشته باشید.

اشتراک گذاری :

عضو خبرنامه شوید

با عضویت در خبرنامه فاطیما، از  تولید جدیدترین محصولات، تخفیفات، ترند ها و همچنین اخبار روز دنیای مد اسلامی مطلع شوید.

قوانین

دیدگاهتان را بنویسید

بیشتر بخوانید